Dahsyatnya Doa Sebelum Berbuka Puasa

DAHSYATNYA DOA SEBELUM BERBUKA PUASA
:
Ada suatu waktu yang mustajab untuk berdoa, dimana doa tersebut tidak akan ditolak oleh Allah SWT, yaitu berdoa saat menjelang berbuka puasa dan menjelang makan sahur
Tetapi sayangnya banyak kaum muslimin tidak mengetahuinya atau tahu tapi mengabaikannya.

Di Mekkah dan Madinah, satu jam sebelum azan maghrib orang-orang sudah menadahkan tangan ke langit berdoa untuk kemudahan dari segala hajat, baik hajat dunia mau pun akhirat, mereka berdoa dengan syahdu sepenuh keyakinan, sampai-sampai air mata mereka mengalir deras

Kesalahan yang dilakukan kaum muslimin ialah dengan menyibukkan diri pada waktu yang sangat mustajab ini dengan cara sibuk bersiap utk berbuka menjelang azan maghrib kemudian berkumpul menghadapi hidangan berbuka dan mereka sudah merasa cukup dengan hanya membaca "Allahuma lakasumtu... atau dzahaba zhoma'u padahal hanya mencakupi maknanya berupa ucapan syukur sahaja.

Nabi SAW :
“Sesungguhnya bagi orang yang berpuasa ketika saat berbuka ada doa yang tidak ditolak” (HR Ibnu Majah)
Ketika kita sibuk-sibuk menyediakan juadah berbuka pastikan kita spare sedikit masa, sekitar 3-5 minit sebelum masuk waktu berbuka, untuk menadah tangan berdoa kepada Allah SWT.
Ayuh kita amalkan doa ringkas ini setiap kali kita berbuka puasa
Cadangan doa ini sebagai panduan sahaja..... boleh diubah mengikut hajat masing
:
Cadangan doa ketika berbuka puasa
1. Bertambah iman
2. Sihat tubuh badan
3. Mati yang baik. Khusul Khatimah
4. Murah rezeki. dan di buka pintu-pintu rzeki seluas-luasnya.
5. Anak soleh dan cermelang di dunia dan akhirat
6. Keluarga bahagia.
7. Rahmat Allah.
8. Jauh azab kubur. dan di lapangkan kubur
9. Lapang dada. untuk menerima ilmu yang bermanfaat
10. Kekalkan iman. tetapkan hati pada jalan Allah
11. Ampunkan dosa.
12. Anak2 berjaya. 
13. Perniagaan yg diberkati.
14. Jauhi segala penyakit.
15. Ibadat diterima.
16. Mudah segala urusan.
17. Diterima taubat.
18. Lapangkan kubur.
19. Mudah bayar hutang.
20. Lailatulqadar.
21. Syafaat Nabi SAW.
22. Syurga Firdaus.
23. Jauhi neraka.
24. Terima kitab tgn kanan.
25. Selamat meniti Sirat.
26. Selamat fitnah Dajal. 
27. Ketenangan hati.
28. Doa ibubapa.
29. Keluarga yg dirikan solat.
30. Diterima puasa Ramadhan


Semoga memberi manfaat buat semua.
Read More...

Jom Ikut Kehebatan Rasyid

Jom kita hayati tazkirah ni. Best sangat


Nilai Ilmu

"Saya ada RM 1, awak ada RM 1. Kalau kita tukar suka sama suka RM 1 itu, kita masih lagi ada RM 1 masing-masing..

Tapi, kalau saya ada 1 ilmu dan awak 1 ilmu, kemudian kita betukar-tukar ilmu itu, masing-masing akan ada 2 ilmu.." kata Rasyid. *Rasyid memang bijak !*


Nilai Al-quran

Rasyid selalu baca Quran dan terjemahnya sekali. Kalau sibuk sangat pon, dia akan baca paling kurang 1 ayat, dan terjemahnya bagi faham. Kenapa? Sbb *belajar 1 ayat Ayat Quran lebih baik dari Solat Sunat 100 Rakaat*. MasyaAllah pintarnya Rasyid ni !!

(Rujukan HR Ibnu Majah No.215)


Nilai Solat Subuh Berjemaah

Rasyid nak solat banyak2 sepanjang malam. Tapi dia tak mampu, sebab dia kuat tidur. Tapi Rasyid Solat Subuh berjemaah di Masjid setiap hari. Kenapa? Sebab dia tahu Solat Subuh berjemaah di Masjid, *pahalanya seperti Solat Seluruh Malam*. Rasyid memang bijaksana!

(Rujukan HR Muslim)


Nilai Surah Al-Ikhlas

Rasyid nak baca Quran. Tapi dia penat kerja, dan baca Quran pon merangkak2. Tapi Rasyid banyak2 baca surah Al-Ikhlas (Qulhuwallahu Ahad), setiap hari 15x paling kurang (3x lepas habis setiap Solat Fardhu). Kenapa? Sbb dia tahu *baca Surah Al Ikhlas 3x pahalanya sama seperti Khatam Quran 1x*. Rasyid memang smart!

Nilai Zikir

Rasyid tgh drive ke Bank, jem sungguh! *Mulutnya kumat-kamit*. Sampai Bank, org ramai sgt, sambil menunggu, *mulutnya kumat-kamit lg*. Rasyid tgk org2 lain semua diam sambil termenung. Seorang laki bertanya, tgh maki ke? Rasyid kata, *"Tidakkk, saya sedang beristighfar, zikir dan selawat, lebih baik drpd sy duduk termenung jew..Pahalanya AMAT BERAT, tp TAK PENAT pun..."* Org tu terbeliak, kerana sangkaan buruk sangkanya meleset. *Rasyid tersenyum kerana telah bjaya menyampaikan ilmu berguna kpdnya*

Nilai kerja kerana Allah

Rasyid membaiki pendingin hawa masjid kemudian dia tolak upah yg diberi dan berkata: mak saya berpesan supya tidak ambil upah kerja utk masjid. Setiap kali org guna Masjid utk beribadah, kita dpt pahala.
Org2 kagum dgn mak dia dan saya kagum dgn kebaikannya. *Rasyid ni memang cerdiklah orangnya!!*


Nilai menunggu waktu solat

Seorg org yg soleh bertanya kepada Rasyid, mengapa pergi ke masjid sblum azan.  Rasyid selamba jawab: azan utk pringatan kpd org2 yg lalai/lagho/ralik. Dan saya berharap tak tergolong dlm klgn mereka!! ( kita mohon dgn Allah akn kesejahteraan, keselamatn dunia akhirat).Org Soleh tu naik insaf! *Rasyid lebih pandai daripada org tu!*


Nilai Wakaf Harta

Aku tanya Rasyid knapa kamu sentiasa tamak minum air di masjid pada hal air tu di rumah kamu pun ada?!!
Rasyid jwb: supaya org yg letak air di masjid diberi ganjaran. Aku terkedu.... *Rasyid bijakkan?*

Nilai Berbuka di Masjid

Rasyid berbuka di Masjid. Kenapa? Kedekut ke Rasyid? Tidak, dia nak bantu sponsor utk dpt *Pahala Rasyid PERCUMA*, dan terus Solat Jemaah di Masjid dpt 27x darjat. Duit pon jimat. *Rasyid is sooo brilliant!!*


Nilai bersedekah

Lepas berbuka di Masjid tu, Rasyid terus basuh tgn dan dalam koceknya dia keluarkan RM1. Dia masukkan dalam Peti Masjid. "Alaaa, RM1 jewww!" Kata sorg budak... Rasyid kata, "takpe la dek, abg bukan kaya sgt, tp kalau bole istiqamah dan berterusan, setiap hari buat macam ni. Buatnya malam ni Malam Lailatulqadar, *nilai RM1 tu sama macam RM21 juta!!* Budak tu terkejut dan tanya kenapa? Rasyid bawa keluar pen Kilometriko (iklan percuma) dan kertas, dan tulis:

RM1 x 700 ganjaran sedekah x 1,000 bulan x 30 hari 
=RM21,000,000 

*Budak tu terus cium tgn Rasyid, sbb kagum Rasyid bukan aja pandai Agama, malah pandai Add Math!!*

========================================

Rasyid tahu betapa besarnya pahala sedekah, kerana firman Allah, "...wahai Tuhanku, alangkah baiknya Engkau lambatkan kedatangan ajalku ke suatu masa yg sedikit saja lagi, supaya aku dpt bersedekah....." - (surah Al Munafiqun:10), bermakna org yg dah mati kalau dihidupkan balik utk buat 1 amalan saja, dia akan pilih *sedekah kerana sedekah pahala amalannya boleh membiak*.


Nilai Iktikaf di Masjid

Rasyid nak nap sekejap, sbb letih. Dia nap di Masjid. Dan dia niat iktikaf sebaik sahaja masuk Masjid. Kenapa? Sbb dapat pahala iktikaf walaupun tidur. *Rasyid is clever as always!*

Nilai Hormat Ibu Bapa

Rasyid hormat ibu bapanya. Kalau ada apa2 yg dia tak sehati dgn ibunya, dia akan berbincang secara baik. Dia takkan meninggikan suara, atau cakap "Aaahh" kat Maknya, kerana itu derhaka namanya. *Rasyid tahu derhaka kpd ibu bapa takkan bau syurga dan tidak akan dpt keberkatan Ramadhan!*

Nilai Menutup AIB Orang

Rasyid kata, "Bilamana sampai  kpd kamu gosip2 ttg sseorg drpd mereka maka biarlah gosip tu terhenti stakat kamu shj. Dan kalau betul terjadi berita tu berhenti stakat kamu shj, brmakna kmu telah dpt pahala tutup aib org. Barangsiapa yg tutup aib mana2 muslim, Allah akn tutup juga aib dia." *Alhamdulillah, Rasyid sungguh berilmu*

=======================================================

3 doa yg Rasyid sure ingt utk dibaca semasa sujud2:-
1. Ya Allah, aku mohon dgn-Mu pengakhiran yg baik. 
2. Ya Allah, kurnialah kpd aku taubat nasuha sblum aku mati. 
3. Wahai Allah yg membolakbalikkan hati, tetapkanlah hatiku atas agamaMu. 
(Tnpa sbrang pengkhususan).
*Rasyid selalu berdoa, ikutlah Rasyid!*

Sehinggakan bila kamu berniat utk sebarkan ucapan ini, meniatkn shj tu pun dh dikira sbg kbaikan. Moga2 dengannya Allah melepaskan kesusahan drpd kesusahan2 di dunia dan akhirat.

*Peringatan*: Buatlah baik walau sekecil-kecilnya...sbb kdg2 kita *tak tahu besar mana pahalanya*. Jom ikut kehebatan Rasyid
Read More...

Kebangkitan Manusia selepas kematian

BAGI YG ISLAM. TAK DIBACA SAYANG_*.

✐ Selepas Malaikat Israfil meniup sangkakala (bentuknya seperti tanduk besar) yang memekakkan telinga, seluruh makhluk mati kecuali Izrail & beberapa malaikat yang lain. Selepas itu, Izrail pun mencabut nyawa malaikat yang tinggal dan akhirnya nyawanya sendiri.

✐ Selepas semua makhluk mati, Tuhan pun berfirman mafhumnya "Kepunyaan siapakah kerajaan hari ini?" Tiada siapa yang menjawab. Lalu Dia sendiri menjawab dengan keagunganNya "Kepunyaan Allah Yang Maha Esa lagi Maha Perkasa." Ini menunjukkan kebesaran & keagunganNya sebagai Tuhan yg Maha Kuasa lagi Maha Kekal Hidup, tidak mati.

✐ Selepas 40 tahun, Malaikat Israfil a.s. dihidupkan, seterusnya meniup sangkakala untuk kali ke-2, lantas seluruh makhluk hidup semula di atas bumi putih, berupa padang Mahsyar (umpama padang Arafah) yang rata tidak berbukit atau bulat seperti bumi.

✐ Sekelian manusia hidup melalui benih anak Adam yg disebut "Ajbuz Zanbi" yang berada di hujung tulang belakang mereka. Hiduplah manusia umpama anak pokok yang kembang membesar dari biji benih.

✐ Semua manusia dan jin dibangkitkan dalam keadaan telanjang dan hina. Mereka tidak rasa malu kerana pada ketika itu hati mereka sangat takut dan bimbang tentang nasib & masa depan yang akan mereka hadapi kelak.

✐ Lalu datanglah api yang berterbangan dengan bunyi seperti guruh yang menghalau manusia, jin dan binatang ke tempat perhimpunan besar. Bergeraklah mereka menggunakan tunggangan (bagi yang banyak amal), berjalan kaki (bagi yang kurang amalan) dan berjalan dengan muka (bagi yang banyak dosa). Ketika itu, ibu akan lupakan anak, suami akan lupakan isteri, setiap manusia sibuk memikirkan nasib mereka.

✐ Setelah semua makhluk dikumpulkan, matahari dan bulan dihapuskan cahayanya, lalu mereka tinggal dalam kegelapan tanpa cahaya. Berlakulah huru-hara yang amat dahsyat.

✐ Tiba-tiba langit yang tebal pecah dengan bunyi yang dahsyat, lalu turunlah malaikat sambil bertasbih kepada Allah SWT. Seluruh makhluk terkejut melihat saiz malaikat yang besar dan suaranya yang menakutkan.

✐ Kemudian matahari muncul semula dengan kepanasan yang berganda. Hingga dirasakan seakan-akan matahari berada sejengkal dari atas kepala mereka. Ulama berkata jika matahari naik di bumi seperti keadaannya naik dihari Kiamat nescaya seluruh bumi terbakar, bukit-bukau hancur dan sungai menjadi kering. Lalu mereka rasai kepanasan dan bermandikan peluh sehingga peluh mereka menjadi lautan. Timbul atau tenggelam mereka bergantung pada amalan masing-masing. Keadaan mereka berlanjutan sehingga 1000 tahun.

✐ Terdapat satu telaga kepunyaan Nabi Muhammad SAW bernama Al-Kausar yang mengandungi air yang hanya dapat diminum oleh orang mukmin sahaja. Orang bukan mukmin akan dihalau oleh malaikat yang menjaganya. Jika diminum airnya tidak akan haus selama-lamanya. Kolam ini berbentuk segi empat tepat sebesar satu bulan perjalanan. Bau air kolam ini lebih harum dari kasturi, warnanya lebih putih dari susu dan rasanya lebih sejuk dari embun. Ia mempunyai saluran yang mengalir dari syurga.

✐ Semua makhluk berada bawah cahaya matahari yang terik kecuali 7 golongan yang mendapat teduhan,  dari Arasy. Mereka ialah:

ⅰ- Pemimpin yang adil.

ⅱ- Orang muda yang taat kepada perintah Allah.

ⅲ- Lelaki yang terikat hatinya dengan masjid.

ⅳ- Dua orang yang bertemu kerana Allah dan berpisah kerana Allah.

ⅴ- Lelaki yang diajak oleh wanita berzina, tetapi dia menolak dengan berkata "Aku takut pada Allah".

ⅵ- Lelaki yg bersedekah dengan bersembunyi (tidak diketahui orang ramai).

ⅶ- Lelaki yang suka bersendirian mengingati Allah lalu mengalir air matanya kerana takutkan Allah.

✐ Oleh kerana tersangat lama menunggu di padang mahsyar, semua manusia tidak tahu berbuat apa melainkan mereka yang beriman, kemudian mereka terdengar suara "pergilah berjumpa dengan para Nabi". Maka mereka pun pergi mencari para Nabi. Pertama sekali kumpulan manusia ini berjumpa dengan Nabi Adam tetapi usaha mereka gagal kerana Nabi Adam a.s menyatakan beliau juga ada melakukan kesalahan dengan Allah SWT. Maka kumpulan besar itu kemudiannya berjumpa Nabi Nuh a.s., Nabi Ibrahim a.s., Nabi Musa a.s., Nabi Isa a.s. (semuanya memberikan sebab seperti Nabi Adam a.s.) dan akhirnya mereka berjumpa Rasullullah SAW. Jarak masa antara satu nabi dengan yang lain adalah 1000 tahun perjalanan.

✐ Lalu berdoalah baginda Nabi Muhammad SAW ke hadrat Allah SWT. Lalu diperkenankan doa baginda.

✐ Selepas itu, terdengar bunyi pukulan gendang yang kuat hingga menakutkan hati semua makhluk kerana mereka sangka azab akan turun. Lalu terbelah langit, turunlah arasy Tuhan yang dipikul oleh 8 malaikat yang sangat besar (besarnya sejarak perjalanan 20 ribu tahun) sambil bertasbih dengan suara yang amat kuat sehingga 'Arasy itu tiba dibumi.

✐ 'Arasy ialah jisim nurani yang amat besar berbentuk kubah (bumbung bulat) yang mempunyai 4 batang tiang yang sentiasa dipikul oleh 4 malaikat yang besar dan gagah. Dalam bahasa mudah ia seumpama istana yang mempunyai seribu bilik yang menempatkan jutaan malaikat di dalamnya. Ia dilingkungi embun yang menghijab cahayanya yang sangat kuat.

✐ Kursi iaitu jisim nurani yang terletak di hadapan Arasy yang dipikul oleh 4 malaikat yang sangat besar. Saiz kursi lebih kecil dari 'Arasy umpama cincin ditengah padang . Dalam bahasa mudah ia umpama singgahsana yang terletak dihadapan istana.

✐ Seluruh makhluk pun menundukkan kepala kerana takut. Lalu dimulakan timbangan amal. Ketika itu berterbanganlah kitab amalan masing-masing turun dari bawah Arasy menuju ke leher pemiliknya tanpa silap dan tergantunglah ia sehingga mereka dipanggil untuk dihisab. Kitab amalan ini telah ditulis oleh malaikat Hafazhah / Raqib & 'Atid / Kiraman Katibin.

✐ Manusia beratur dalam saf mengikut Nabi dan pemimpin masing- masing. Orang kafir & munafik beratur bersama pemimpin mereka yang zalim. Setiap pengikut ada tanda mereka tersendiri untuk dibezakan.

✐ Umat yang pertama kali dihisab adalah umat Nabi Muhammad SAW, dan amalan yang pertama kali dihisab adalah solat. Sedangkan hukum yang pertama kali diputuskan adalah perkara pertumpahan darah.

✐ Apabila tiba giliran seseorang hendak dihisab amalannya, malaikat akan mencabut kitab mereka lalu diserahkan, lalu pemiliknya mengambil dengan tangan kanan bagi orang mukmin dan dengan tangan kiri jika orang bukan mukmin.

✐ Semua makhluk akan dihisab amalan mereka menggunakan satu Neraca Timbangan. Saiznya amat besar, mempunyai satu tiang yang mempunyai lidah dan 2 daun. Daun yang bercahaya untuk menimbang pahala dan yang gelap untuk menimbang dosa.

✐ Acara ini disaksikan oleh Nabi Muhammad SAW dan para imam 4 mazhab untuk menyaksikan pengikut masing-masing dihisab.

✐ Perkara pertama yang diminta ialah Islam. Jika dia bukan Islam, maka seluruh amalan baiknya tidak ditimbang bahkan amalan buruk tetap akan ditimbang.

✐ Ketika dihisab, mulut manusia akan dipateri, tangan akan berkata- kata, kaki akan menjadi saksi. Tiada dolak-dalih dan hujah tipuan. Semua akan di adili oleh Allah Ta'ala dengan Maha Bijaksana.

✐ Setelah amalan ditimbang, mahkamah Mahsyar dibuka kepada orang ramai untuk menuntut hak masing-masing dari makhluk yang sedang dibicara sehinggalah seluruh makhluk berpuas hati dan dibenarkannya menyeberangi titian sirat.

✐ Syafaat Nabi Muhammad SAW di akhirat :

ⅰ- Meringankan penderitaan makhluk di Padang Mahsyar dengan mempercepatkan hisab.

ⅱ- Memasukkan manusia ke dalam syurga tanpa hisab.

ⅲ- Mengeluarkan manusia yang mempunyai iman sebesar zarah dari neraka.

(Semua syafaat ini tertakluk kepada keizinan Allah SWT.)

✐ Para nabi dan rasul serta golongan khawas juga diberikan izin oleh Tuhan untuk memberi syafaat kepada para pengikut mereka. Mereka ini berjumlah 70 000. Setiap seorang dari mereka akan mensyafaatkan 70 000 orang yang lain.

✐ Setelah berjaya dihisab, manusia akan mula berjalan menuju syurga melintasi jambatan sirat. Siratul Mustaqim ialah jambatan (titian) yang terbentang dibawahnya neraka. Lebar jambatan ini adalah seperti sehelai rambut yang dibelah tujuh dan ia lebih tajam dari mata pedang. Bagi orang mukmin ia akan dilebarkan dan dimudahkan menyeberanginya.

✐ Fudhail bin Iyadh berkata perjalanan di Sirat memakan masa 15000 tahun. 5000 tahun menaik, 5000 tahun mendatar dan 5000 tahun menurun. Ada makhluk yang melintasinya seperti kilat, seperti angin, menunggang binatang korban dan berjalan kaki. Ada yang tidak dapat melepasinya disebabkan api neraka sentiasa menarik kaki mereka, lalu mereka jatuh ke dalamnya.

✐ Para malaikat berdiri di kanan dan kiri sirat mengawasi setiap makhluk yang lalu. Setiap 1000 orang yang meniti sirat, hanya seorang sahaja yang Berjaya melepasinya. 999 orang akan terjatuh ke dalam neraka.

Rujukan:
Kitab Aqidatun Najin karangan Syeikh Zainal Abidin Muhammad Al-
Fathani. Pustaka Nasional Singapura 2004.

☞ Jika sekiranya kalian ingin mengumpul saham akhirat, sampaikanlah ilmu ini kepada sahabat² yang lain. Sepertimana sabda Rasulullah SAW:
❝ Sampaikanlah pesananku walaupun satu ayat. ❞
Sesungguhnya apabila matinya seseorang anak Adam itu, hanya 3 perkara yang akan dibawanya bersama :

① Sedekah/amal jariahnya.
② Doa anak²nya yang soleh.
③ Ilmu yang bermanfaat yang disampaikannya kepada orang lain. _*La illaha illa Allah*_,
_*Muhammadu Rasulullah*_
kepada 3 group sahaja.  
tengok sama ada anda 
mempunyai masa untuk 
*ALLAH* atau tidak.

Kiamat menurut Agama islam di tandai dgn beberapa petanda. Kita boleh baca novel sampai bribu2 muka surat x kan xbleh baca 5 mnit pnya masa untuk ini...
          - Kemunculan Imam Mahdi
          
          - Kemunculan Dajjal
          
          - Turunnya Nabi Isa (AS) 
          
          - Kemunculan Yakjuj dan Makjuj
          
          - Terbitnya matahari dari Barat ke Timur
          
          - Pintu pengampunan akan ditutup
          
          - Dab'bat al-Ard akan keluar dari tanah & akan menandai muslim yang sebenar2nya
          
          - Kabus selama 40 Hari akan mematikan semua orang beriman sejati shg mereka tidak perlu mengalami tanda2 kiamat lainnya
          
          - Sebuah kebakaran besar akan menyebabkan kerosakan
          
          - Pemusnahan/runtuhnya Kabaah
          
          - Tulisan dalam Al-Quran akan lenyap
          
          - Sangkakala akan ditiup pertama kalinya membuat semua makhluk hidup merasa bimbang dan ketakutan
          
          - Tiupan sangkakala yang kedua kalinya akan membuat semua makhluk hidup mati dan yg ketiga yang membuat setiap makhluk hidup bangkit kembali
          
          Nabi MUHAMMAD SAW telah bersabda:
          "Barang siapa yg mengingatkan ini kepada orang lain, akan Ku  buatkan tempat di syurga baginya pada hari penghakiman kelak"
          
          Kita boleh kirim ribuan bbm mesra, promote, bc yang  terlalu penting tapi bila kirim yang berkaitan dengan ibadah mesti berpikir 2x.
          
          Allah berfirman : "jika engkau lebih mengejar duniawi daripada mengejar dekat denganKu maka Aku berikan, tapi Aku akan menjauhkan kalian dari syurgaKu"
        
     Kerugian meninggalkn solat:
          Subuh:
          Cahaya wajah akan pudar.
          Zuhur:
          Berkat pendapatan akan hilang.
          Asar:
          Kesihatan mulai terganggu.
          Maghrib:
          Pertolongan anak akan jauh di akhirat nanti.
          Isya': 
          Kedamaian dlm tidur sukar didapatkan.
          Sebarkan dgn ikhlas. tiada paksaan dalam agama
          Niatkan ibadah(sebarkan ilmu walau 1 ayat)
          
          Nasihat Kubur:           
          
          1). Aku adalah tempat yg paling gelap di antara yg gelap, maka terangilah .. aku dengan TAHAJUD
          
          2). Aku adalah tempat yang paling sempit, maka luaskanlah aku dengan ber SILATURAHIM .
          3). Aku adalah tempat yang paling sepi maka ramaikanlah aku dengan perbanyak baca .. AL-QUR'AN.
          
          4). Aku adalah tempatnya binatang2   yang menjijikan maka racunilah ia dengan Amal SEDEKAH,
          
          5). Aku yg menyepitmu hingga hancur  bilamana tidak Solat, bebaskan sempitan itu dengan SOLAT 
          
          6). Aku adalah tempat utk merendammu dg cairan yg sangat amat sakit,   bebaskan rendaman itu dgn PUASA..
          
          7). Aku adalah tempat Munkar & Nakir bertanya, maka Persiapkanlah jawapanmu dengan Perbanyak mengucapkan Kalimah "LAILAHAILALLAH"
          
          Kirim   ini semampumu dan seikhlasmu kepada sesama Muslim, sampaikanlah walau hanya pada 1 org..
          Karena, saat kamu membawa Al-Qur'an, setan biasa2 saja.
          Saat kamu membukanya, syaitan mulai curiga.
          Saat kamu membacanya, ia gelisah.
          Saat kamu mmahaminya, ia kejang2.
          Saat kamu mengamalkan Al-Qur'an dlm kehidupan shari-hari, ia stroke.
          Trus n trus baca & amalkan agar syaitan stroke semuanya juga jantungnya dan mati.
          Ketika anda ingin menyebarkan .. ini, lagi2 syaitan pun mencegahnya.
          
          Syaitan berbisik;
          "SUdahlaaaaaah tak payah di SEBARKAN, tak penting pown, BUANG MASA saja, tak mungkin akan di baca "...
          
          Sekecil apapun amal ibadah, Allah SWT menghargainya puluhan kali ganda  
#sebarkan
Read More...

Jadual Harian Muslim yang disusun oleh Ustaz Ismail Kamus

Assalamualaikum sahabat Pakcu, selamat berpuasa yer, Okay tak boleh lah kita nak bergossip-gossip bagai kan, bulan puasa bulan yang penuh berkat, jadi perlu hormat erk.

Baiklah pakcu nak kongsi kan timetable or jadual harian yang mesti di lakukan oleh seorang muslim, maklum lah, kekadang kan kita ni agak berterabur cikit dalam mengamalkan amalan untuk rohani kita nie, kekadang tue terlupa lak, erkkk dah buat solat tahjud, eh' terlupa nak solat witir pulok, last nyer, buat satu malam jerr. yang malam seterusnya hampehh. TAK ISTIQAMAH. so, atas usaha itu maka  perlu diberi kredit dan berterima kasih kat Ustaz Ismail kamus. 

  1. Bangun Malam ( sekitar jam 3 pagi), Mandi dan ambil whuduk.
  2. Solat Sunat Wudhuk.
  3. Solat  Sunat  Taubat.
  4. Solat Sunat Tahajjud. ( 8 Rakaat)
  5. Solat Sunat Hajat ( Minta Allah SWT makbulkan permintaan kita)
  6. Solat Sunat witir 3 Rakaat
  7. Istighfar 100x  أستغفر الله‎‎ ʾastaġfiru l-lāh
  8. Tahlil 300 x لآ اِلَهَ اِلّا اللّهُ
  9. Tasbih 40 x
  10. لااله الا نت سبحانك انى كنت من الظالمين (LAA ILAAHA ILLA ANTA SUBHAANAKA INNI KUNTU MINAL DHOOLIMIINA)
  11. Solat Sunat Sebelum subuh / Fajar
  12. Solat Subuh
  13. Baca Yassin selepas solat subuh
  14. Solat Sunat Dhuha 6 Rakaat
  15. Solat Zohor ( Solat Sunat sebelum, Solat Sunat Selepas)
  16. Solat Asar ( Solat sunat sebelum)
  17. Solat Maghrib ( solat sunat selepas)
  18. Solat Isya ( Solat sunat sebelum, Solat sunat selepas)
  19. Sebelum Tidur Baca : Al-quran ( Surah Al-Mulk, Surah Sajjadah, Surah Al-Waqiah)
  20. Setiap hari mesti sedekah, walaupun sedikit
Didunia bukan tempat untuk berehat, tetapi tempat untuk beribadat. 

(Ustaz Ismail Kamus)

Begitulah yang sepatutnya kanss. kalo macam pakcu ni, memang dah kena sangat follow, diri ni pun dah jauh sangat terkelur daripada landasan, selamat beramal yer, mohon share untuk sesuatu yang bermanfaat.

#Paksukaya
Read More...

8 Jenis REZEKI dari Allah

LAPAN JENIS REZEKI DARI ALLAH 

1.Rezeki Yang Telah Dijamin. 

وَمَا مِن دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ إِلَّا عَلَى اللَّهِ رِزْقُهَا وَيَعْلَمُ مُسْتَقَرَّهَا وَمُسْتَوْدَعَهَا كُلٌّ فِي كِتَابٍ مُّبِينٍ 
"Tidak ada satu makhluk melatapun yang bergerak di atas bumi ini yang tidak dijamin ALLAH rezekinya."
(Surah Hud : 6). 

2. Rezeki Kerana Usaha. 

وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَى
"Tidaklah manusia mendapatkan apa-apa kecuali apa yang dikerjakannya."
(Surah An-Najm : 39). 

3. Rezeki Kerana Bersyukur. 

لَئِن شَكَرْتُمْ لَأَزِيدَنَّكُمْ وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِي لَشَدِيدٌ
"Sesungguhnya jika kamu bersyukur pasti Kami akan menambah (nikmat) kepadamu."
(Surah Ibrahim : 7). 

4. Rezeki Tak Terduga. 

وَمَن يَتَّقِ اللَّهَ يَجْعَل لَّهُ مَخْرَجًا( ) وَيَرْزُقْهُ مِنْ حَيْثُ لَا يَحْتَسِبُ
"Barangsiapa yang bertakwa kepada ALLAH nescaya Dia akan menjadikan baginya jalan keluar dan memberinya rezeki dari arah yang tidak disangka-sangkanya."
(Surah At-Thalaq : 2-3).

5. Rezeki Kerana Istighfar. 

فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّكُمْ إِنَّهُ كَانَ غَفَّارًا ( ) يُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَيْكُم مِّدْرَارًا
"Beristighfarlah kepada Tuhanmu, sesungguhnya Dia adalah Maha Pengampun, pasti Dia akan mengirimkan hujan kepadamu dengan lebat, dan memperbanyak harta.”
(Surah Nuh : 10-11).

6. Rezeki Kerana Menikah. 

وَأَنكِحُوا الْأَيَامَىٰ مِنكُمْ وَالصَّالِحِينَ مِنْ عِبَادِكُمْ وَإِمَائِكُمْ إِن يَكُونُوا فُقَرَاءَ يُغْنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضْلِهِ
"Dan nikahkanlah orang-orang yang masih membujang di antara kamu, dan juga orang-orang yang layak dari hamba sahayamu baik laki-laki dan perempuan. Jika mereka miskin, maka ALLAH akan memberikan kecukupan kepada mereka dengan kurnia-Nya."
(Surah An-Nur : 32). 

7. Rezeki Kerana Anak. 

وَلَا تَقْتُلُوا أَوْلَادَكُمْ خَشْيَةَ إِمْلَاقٍ نَّحْنُ نَرْزُقُهُمْ وَإِيَّاكُمْ
"Dan janganlah kamu membunuh anak-anakmu kerana takut miskin. Kamilah yang akan menanggung rezeki mereka dan juga (rezeki) bagimu.”
(Surah Al-Israa' : 31). 

8. Rezeki Kerana Sedekah. 

مَّن ذَا الَّذِي يُقْرِضُ اللَّهَ قَرْضًا حَسَنًا فَيُضَاعِفَهُ لَهُ أَضْعَافًا كَثِيرَةً
"Siapakah yang mahu memberi pinjaman kepada ALLAH, pinjaman yang baik (infak & sedekah), maka ALLAH akan melipat gandakan pembayaran kepadanya dengan lipatan yang banyak."
(Surah Al-Baqarah : 245).

Semoga Allah sentiasa limpahkan kita dengan rezeki zahir dan batin yang dapat membantu perjalanan kita menuju Allah. Amiin..
Read More...

Cendol Durian Ketagih Taman Dato Harun, Petaling Jaya, memang kejam!!!!

Hai Korang.

Perhhhhh terliuq giler tak kalo tengok gambaq kat bawah nie. 👇👇👇


Cendol Durian Ketagih Taman Dato Harun, Petaling Jaya
Perhh buat jiwa nafsu makan bergelora, Cendol Durian Ketagih, Petaling Jaya

Mak aii!!!, memang mengeceshh giler tengok lama-lama, Aku nak makan cendol pulut duriannnnn. kehkehekhek.

Pakcu ni dah macam blogger foodie lak, mengalahkan blog Mahamahu kan. oriate. ni semua gara-gara ada rakan FB post iklan tentang Cendol Durian Ketagih kat group FB Taman Medan Komuniti tu. Pakcu ni pantang kalo nampak benda-benda yang mengecshhh, berdezupppp nak dapatkan jugak taw, dah lerr lokasi nya memang dekat sangat dengan Pakcu, Kiranya kalo tak serbu, tak sah lerr jadi blogger yang giler-giler nie. kikkikik

Ok. awak semua kalo nak cerita bab makan memakan ni memang tak syok kalo kena baca artikel panjang-panjang. yang penting korang tengok dulu gambo-gambo yang membuatkan nafsu makan korang meronta-ronta. Saja jer nak biarq kan air liuq korang melelah, 


Cendol Durian Ketagih Taman Dato Harun, Petaling Jaya
Inilah dia Stall Cendol Durian Ketagih
Cendol Durian Ketagih Taman Dato Harun, Petaling Jaya
Pakcu dan team kaki makan, serbu Cendol Durian Ketagih
Cendol Durian Ketagih Taman Dato Harun, Petaling Jaya
Wow, memang berbaloi, kuah santan yang pekat ditambah pula gula melaka, menjadikan Cendol Pulut Durian memang terbaikk, manis manis buah gitew

Cendol Durian Ketagih Taman Dato Harun, Petaling Jaya
Perhhhhh, asyik sangat sihhh

Cendol Durian Ketagih Taman Dato Harun, Petaling Jaya
Team Pakcu serbu Cendol Durian Ketagih nie

Cendol Durian Ketagih Taman Dato Harun, Petaling Jaya
Tengok kawan Pakcu tue, tak ingat dunia taw menikmati Cendol Durian Ketagih ni. Memang ketagih dah tue

Cendol Durian Ketagih Taman Dato Harun, Petaling Jaya
Aik, nak berdating pown boleh, port baikkk punya.

Cendol Durian Ketagih Taman Dato Harun, Petaling Jaya
Feedback daripada netizen, banyak lagi komen nya tentang kesedapan Cendol Durian Ketagih ni, Pakcu tak sempat nak screen Shoot lak, nanti pi lawat sendiri lah yerr.

CENDOL DURIAN KETAGIH

MEMANG KEJAMMMM!!!


Ha'ah, tu le Pakcu dah kata, memang asyik giller, bila makan semangkuk nak repeat order lagi satu mangkuk. kikkiki. kirannya berbaloi lah RM9.00 semangkuk tu, dapat lerrr durian seulas isik kuning, Perhhhhh. memang rugi kalo tak cuba beb.

Tapi untuk Pakcu memang tak cukup durian tue, nak letak sebijik durian baru aummmmm. terangakt nafsu makan Pakcu taw. Tue bila kat kampung boleh lerr kan, Pokok durian belakang umah jerr, nak letak dalam mangkuk tu berbijik-bijik pown boleh, jangan harap dengan RM9.00 nak bagi berpusing otak makan durian + cendol pulut, apa yang ada jadi lahh, kuah santannya pun lemak tak berapa manis, macam manis-manis buah anak dare jerr. kikki. 

Untuk awak semua yang berada di sekitar Bandar Sunway Petaling Jaya dan mengidam pulok nak makan Cendol Durian ni, Moh lerr ke Cendol Durian Ketagih nie, mudah jer nak cari, kalo korang taw kat mana Tol Taman Dato Harun(NPE), dia punya stall sebelah jerr, ermmm kalo tak pasti gak, korang search jerr Karaoke MYway. Ha'ah, nanti jumpa lerrr. dia betul-betul depan Restoran Medan Harmoni taw. Ok, jangan pergi pagi erkkk, taukeh tu tak bangun lagi, so, waktu operasi nye adalah 7 petang - 12 Malam, Pakat maiii lepak-lepak mengopi kat sini. tempat pown open gitew, 

Jangan risau plok, kat kawasan tu ada jerr jual makan-makanan lain untuk mereka yang berselera makanan stail thai kelantan tue, dah jangan banyak tanya, gi je serbu, memang perut kenyang. erk erk erk. Jadi tunggu apa lagi jom ke Cendol Durian Ketagih.

#Paksukaya


Read More...

Selamat Menyambut Hari Guru 2017



Selamat Menyambut Hari Guru 2017
Gambar dari gugel. Selamat Menyambut Hari Guru daripada Pakcu




"GURU PEMBINA NEGARA BANGSA"


hai korang,

Pakcu dah lama tak ucap Selamat Hari Guru taw. ye lah waktu zaman budak sekolah dulu memang kita nie lebih dekat dengan Hari cikgu. sebab time tu mesti kena ingat tanggal 16 mei, best sangat sebab tak payah masuk kelas belajo, satu hari aktiviti kat dewan perhimpunan jerr. betul ke betul?

Mana tak nye kan, Time hari guru perhhhh sibuk dengan persembahan pantun gurindam jiwa untuk cikgu, yang best pulok jadi pelakon kayu ala-ala talentime haprak kehkehekh, yang badan berisi sikit  jadi lerr cikgu beso, nampak budak yang agak skema sikit jadi lah mangsa ketua pangawas yang tak berapa nak hado. kikkiki. yang agak alim sikit, mangsa jadi Ustaz, tu belum yang muka pecah rumah, hambik ko, jadi lerr Budak kaki buli, kesudahannya semua insoffff dan berakhir dengan ucapan 

"TERIMA KASIH CIKGU ENGKAU LERR PELITA DAN PENYULUH KAMI" .

Pengalaman Manis menyambut hari guru nie memang tak boleh padam dalam ingatan Pakcu, jika diimbas semula, tergelak sesorang taw. Pakcu yakin, awak semua mesti ada pengalaman tersendiri menyambut Hari Guru ni, dan mugkin ada yang sebaya dengan Pakcu ketika ini, yang sewaktu dulo bersama mengucapkan selamat hari guru kepada Guru tersayang dan kini awak pulok menerima Ucapan itu daripada anak murid tersayang. hermmmm itu lah hidup di dunia ini kan.

Tapi macam pelik jerr, bila sebut hari guru, kenapa ramai jerr yang akan ucap pada cikgu sekolah. yang cikgu Agama, Cikgu Tuisyen, Cikgu memandu, Cikgu Marketing online, Cikgu Gubahan Bunga, Cikgu Iqra, Cikgu bla,bla,bla. yang semua tue bukan kategori cikgu kerr. 

Adakah Sambutan Hari Guru nie untuk Cikgu yang mengajar kat sekolah-sekolah jerr ker? kikiki

Kalo awak ke kelas mengaji, tak boleh ke ucap selamat hari guru, tok , semoge ilmu yang tok ajar terus melekat kat dalam diri ini. erkkkk. saja nak memporak perandakan keadaan Jangan Marah.

Okay lah what ever, asal Cikgu jerr, ucap lah selamat hari guru taw. Pakcu yang blogger ni powan ada cikgu nye, so Pakcu nak Ucap lah selamat hari guru untuk cikgu-cikgu yang banyak mengajar pakcu tentang bidang pemasaran online nie, tapi tak lupa gak kepada semua dan semua yang bergelar CIKGU. Ikhlas daripada hati Pakcu, SELAMAT HARI GURU 2017, GURU PEMBINA NEGARA BANGSA


#Pakcukaya

Read More...

Sumpahan Sepetang Bersama Blogger 2017

Hai Korang,

Pakcu come back, setelah sekian lama berkurung tak kunjung tiba di arena blogging tetiba rasa tangan gatal-gatal nak menulis. 

owerkay, mugkin agak terkezut kan kenapa lak tetiba Pakcu dah dapat semangat Power Rangers untuk membebel dalam blog nie. Kalo nak tahu, nie semua penangan Sepetang Bersama Blogger 2017. #sbb2017

Memang agak lama gak lerr Pakcu tinggalkan berblogging nie, dekat 6 bulan lebih kot, yang post lepas-lepas tu, hanya duplicate jerr. Bukan datang daripada pengalaman sendiri, kalo dibaca hermmm pakcu pun rasa lemau macam biskut mayat dicicih air kopi kaw ala-ala san fransisco, terus lembik taw. Tapi lepas #sbb2017 semangat Pakcu nak kembali terus memuncak-muncak dek non. 

Apa yang menjadikan semnagat Pakcu ni terus memuncak nak kembali Berblogging nie?

Errkk, Pakcu dah kena santau lerr, dengan blogger-blogger otai. tue sebabnya tangan gatai asik nak menekan button keyboard nie. kehkhekhe. jangan sampai Pakcu jadi keyboard warrior sudah!!😁,

Sepetang Bersama Blogger nie telah membawa semangat yang aummmmm, terrrbaik untuk pakcu, mana tak nya, Pihak penganjur Denaihati ni telah membawa 2 orang blogger yang bukan calang blogger untuk berkongsi pengalaman mereka. fuhhhhh, memang enjoy tergiler le bila dengar perkongsian si cik lily puteh and abang kuat makan kita tue, erkkk, jangan marah!!! En Mahamahu. yorr blog kaki makan.

Perhhh, perkongsian yang cukup berhantu dengan aura-aura yang gegiler best, macam nak target dapat Award blogger terbaik pulok. sebutik-butik Pakcu tekun dengar taw. sebab mana lerr tahu boleh follow apa yang patut. ni semua gara-gara dah malas nak kerja kat ofis, teringin nak jadi blogger popular #blogsebagaikerjaya. cehwahhhh.

Dalam sesi Q and A untuk sembang-sembang tue, Pakcu tak nak lerr lepaskan peluang untuk mencapap dengan bertanyakan soalan, kehkeh, sebenornya tak de benda powan yang nak di tanya, tapi kerana hati duduk mendadak macam air sedang membuak-buak dalam cerek yang dijerang tue, Pakcu tanya lah soalan, Errk. Saya Mohd Nazir daripada Petaling Jaya, Panggil Jerr Pakcu. kikkiki. tergetar tangan dek non. Okay, saya nak tanya lah kat kak lily, seorang blogger nie dia menetapkan rate kerr kalo nak buat review produk?

Krikrikkrikikr. ( Alamak dia faham kerr soalan aku nie), Pakcu tengok dahi dia dah berkerut lerr, Ayoaii, 

Macam nie, biasa kita buat rview produk, gi event and bla-bla-bla kan, takkan pergi free jerr, so nak buat promote tue, mesti ler nak mintak token nye, so apa pandangan kak lily erk? hu'uhhhh, baru rasa jelas kot.

Jawab Cik Lily : ohhh. sebenaornya ikut gak pada kekuatan blog kita tue. Nak letak rate tu boleh jerr, tapi tengok taraf blog kita tue bagaimana kan. lepas tue dia explain, Pakcu lak blurrr. kehkehkhe.

En Denaihati lak mencelah : Untuk tetapkan rate biarkan blogkan jadi bernilai, permulaan berblogging tu perlu niat untuk share dan perkongsian sesuatu yang ingin di baca, Insyallah nanti kita tak paya susah, mereka yang akan mencari blog kita untuk di review. 

Wow. nampak kan!!!. tu belum lagi lah Pakcu nak berkongsi apa isi yang membuat semangat pakcu ni terus membuak-buak, macam nak berlepas ke angkasa dengan menaiki roket appolo gitew. hahahah.

Malas pakcu nak cerita panjang lagi, yang peting nasihat Tuan Amir Hassan aka Abang Denaihati dia suruh kita ni penulis blog picisan untuk terus menulis dan menulis, sebab jika kita ada kemahiran menulis peluang untuk kita berkembangan pada masa akan datang memang luas, sebab bidang ini tidak akan mati dengan adanya teknologi yang semakin hari semakin baru. Jangan down semangat terus berusaha untuk memberi yang terbaik dalam menulis. Inysallah jika ada rezeki dalam tajaan pada tahun hadapan Sepetang Bersama Blogger nie akan di teruskan. Fuhhhhhh tersantau pakcu mendengo nya taw. tambah-tambah waktu petang lak kan, selalu mata memang melilau nak tutup, tapi petang tue, langsung tak rasa, otak pakcu ni pulak ligat berfikir strategi.kehkehek, kononnya akan datang aku nak berada lak diatas pentas tu, nak share pengalaman beberblog, kiranya time tue, Pakcu ni dah memegang gelaran Blogger of the year. wahhhhh classs gitew.

Apa yang menarik lagi di Sepetang bersama Blogger

Owahhh. yang menarik untuk Pakcu cuma tu jelah, Informasi, jumpa rakan-rakan blogger, mereka semua sporting yang amat beb, suka Pakcu kat uolls semua taw.

Tambahan lagi kalo tak nama #SBB ni, tak sah jika tak ada cabutan bertuah, fuhhhh, tu lah yang menjadi penyeri SBB ni, macam selalu la, Pihak pengajur telah sediakan hadiah cabutan bertuah yang terrrrbaik, Smart Phone, TV LCD, dan bla-bla-bla. 

Tapi Pakcu cuma pulang dengan maklumat dan pengalaman jerr, kalo nak cerita pasal tuah-bertuah tue memang tak lerr, bak kata orang tua-tua, tangan ko tue tak sangat bertuah lah. haikkk gitew. tak per, tuhan dah bagi kita macam-macam taw, so syukuran jazilan, Allahuakbar, Alhmadulilah.

Sambaung balik. 

Yang lagi menarik, selanjutnya tentang SBB nie, Pakcu kenal siapa figure yang hebat nie. Datuk Faridah Hanim Harun, yang lebih mesra di sapa Ibu hanim. Korang kenai tak siapa dia tue. hello semangat dia power taw, nagalahkan adiwira yang menyelamatkan dunia daripada serangan raksasa dan anasir jahat. fuhhhh, bergetar habis semangat negetif pakcu ni bila dengar perkongsian ibu hanim. Macam tak mau nak lari, nak stay jerr lama-lama bagi terbuang habis semangat negetif pakcu nie. kikkiki lelebih lak kan, tapi memang serius beb, Ibu Hanim ni Bukan calang-calang tokoh taw. tak caye, cer gi seminar beliau, pasti terangkat habis semangat korang nanti.

Errk lupa lak, sebelum menungu acara yang dinanti-nanti aka Malam Gala dinner tue, lepas asar diatas pentas tue ada perkongsian daripada En Pakar Viral. ehhh, siapa tue? 

Norman Danish daripada Misi Viral, kiranya dia ni founder lah ya. Perkongsian nya tak banyak cuma dia bawakan ilmu Personal Branding jer, tapi sungguhpun pendek fuhhhyooo memang giler best sangat. 

Lepas En Norman Danish nie membebel pendek, kikki, muncul lak si Pakar Content Mastery. wahhhh macam power berganda nie, maklum lerr bab copywriting bisnes ni Pakcu memang suka, kot ada idea nak promosi lagi baik untuk Dahan Rapuh Pakcu tu. kikki, Figure hebat tu namanya Dr Wan Yusuf Wan Jeffery.  yang memang best pengisian nya, tapi maklum lah jam di dinding terus berdetak arghhhhh. kiki dalam petang sangat so aura negetif dah kembali di dinding kulit-kulit pakcu, tu jadi macam blurrr jer, tapi nasib En Wan ni ada website dia www. wanyusuf.com, jadi apa-apa Pakcu baca jerr lah kan kat situ. sebab hati dah eksited sangat ni nak Makan kat Dewan Saloma Bistro tue, time ni lerrr Pakcu bedal habis-habissan walalwei. kehkehekhe.


Malam Gala Dinner Sepetang Bersama Blogger

Jeng-jeng tiba lah acara kemuncak Malam Gala Dinner Sepetang bersama Blogger, wahhh dengar macam gempak jer, kikiik, tapi memang gempak, temanya glitter glamms kot. sebab tengok orang semua bling-bling, tapi pakcu tak lerr nak bling bling, pakai baju siang tadi jerr, kikkiki.

Antara Award untuk blogger pada malam kemuncak tu ialah :

  1.  Most Enganging Blog 2017 - Kisah Emas Putih 
  2. Promising Blogger Group of the Year 2017 - Blogger Utara
  3. Most Enganging Social Media 2017 
  4. Best Travel Blogger 2017 
  5. Best Lifestyle Blogger - Cik lily putih
  6. Foodie Blogger - Mahamahu 
Betul ke idak tue. 👆👆👆 nanti tambah sendiri erkk, sebab malam tue Pakcu tak fokus sangat bab award tue, banyak Pakcu habis kan masa berbual dengan kawan baru jumpa, duk satu meja gitew, yang best dapat bina networking, share tentang Financial. wahhhh dapat ilmu baru.

Sebelum acara penyampaian hadiah dan makan, macam biasalah, Ucapan kata aluan daripada pihak Penganjur, dan Ucapan Aluan daripada tetamu kehormat Datuk Hussamudin Yaccub

Habis jerr ucapan, Yahoooo, serbu buffet Saloma Bistro, Perhhhhh makanan nye memang terbaikk, sedap nyerr. Macam Berada disyurge lah. kehkehekhe.

Dan Malam Gala dinner ni berakhir pada Jam 1016 Malam lebih kurang lah, Pakcu powan balik dengan mengantuk nyerr. Sayonara Insyallah JUmpa lagi pada Sepetang Bersama Blogger 2018, kalo ada rezeki dan Panjang Umur.

Paksukaya.


Tempat : Matic Kuala Lumpur, dan Saloma Bistro

Tarikh : 13 May 2017

Anjuran : Denaihati.com

Penajaan : 






Antara Gambar Kenangan di Sepetang Bersama Blogger 2017.👇👇👇👇

Sepetang Bersama Blogger 2017
Ikhsan Denaihati : Sepetang Bersama Blogger


Sepetang Bersama Blogger 2017
Ikhsan Denaihati : 

Sepetang Bersama Blogger 2017
Ikhsan Denaihati : Barisan Tetamu VVIP





Sepetang Bersama Blogger 2017
Pakcu and friends



Read More...

Batang Burok Dahan Rapuh

KACAU BILAU GARA-GARA DAHAN RAPUH

Harini cuasa agak panas terik sampai merecik peluh abam posmen sebab kena paksa dengan Pakcu angkat berkotak-kotak #DahanRapuh ni. Opsss i'm sowie🏻

Yehaaa ni semua penangan Team Dahan Rapuh Empire yang restock diorang cakap mudah sangat jual Dahan Rapuh. Nak torrai DH nie, plisss clik http://www.wasap.my/60182838810. COD untuk mereka-mereka yang ada berdekatan dengan Pakcu jer, lain-lain tempat pos jer lah erk. 
.
#Paksukaya
#Misipopularprodukemak
#Bangkitskuaddahanrapuh
#Bazarpaknil
#Bazar
#Batangburok
#Dahanrapuh
#kuihtradisional

Ikhsan Gambar : #Skuaddahanrapuh

Ikhsan Gambar : #skuaddahanrapuh

Ikhsan Gambar: #skuaddahanrapuh

Read More...
 
 photo cats_zpscdjdlx5h.jpg
COPYRIGHT 2017|www.keladionline.com