Amalan bersedekah

_Katakanlah kita dah mati, kalau Allah bg kita peluang utk hidup balik dan boleh buat satu amalan sahaja, apakah amalan yang  kita akan buat?_

_Adakah solat?? Baca Quran? Selawat? Sedekah? Atau puasa?_
_Mari kita baca jawapannya..._
------------------------------------------------

_Kupasan Kitab Ziarah ke Alam Barzakh (Al Imam Jalaluddin As-Suyuti)_

_*KENAPA SI MATI LEBIH MEMILIH UNTUK BERSEDEKAH SEANDAINYA DIA DIKEMBALIKAN KE DUNIA?*_

_*Satu*_
_Sebagaimana firman Allah, "...wahai Tuhanku, alangkah baiknya Engkau lambatkan kedatangan ajalku ke suatu masa yg sedikit saja lagi, supaya aku dpt bersedekah....." -(surah al munafiqun:10)_

_👳✏Sedangkan dia tidak pun berkata "supaya aku dapat mengerjakan umrah" atau "supaya aku dpt solat" atau "supaya aku dpt berpuasa"?_

_👳✏Seorang ulama berkata, "Tidaklah seseorang yg tlh mati itu menyebut utk bersedekah melainkan kerana kehebatan pahala yg telah dilihatnya selepas kematiannya.."_

_*Dua*_
_Maka hendaklah kamu perbanyakkan sedekah kerana sesungguhnya seorang mu'min akan berada di bawah teduhan pahala sedekahnya pada hari kiamat nanti._

_*Tiga*_
_Bersedekahlah utk saudaramu yg tlh pun meninggal dunia kerana sesungguhnya mereka amat berharap utk kembali ke dunia utk bersedekah dan melakukan amalan soleh._

_*Empat*_
_Oleh itu realisasikanlah harapan mereka. Dan latihlah anak2mu supaya membiasakan diri dgn bersedekah._

_*Lima*_
_Bersedekahlah.. Sesungguhnya Allah memberi ganjaran kpd org yg bersedekah._

_*Enam*_
_Adakah anda pernah membaca tentang faedah bersedekah?_

_1. Amalan sedekah itu adalah salah satu pintu daripada pintu2 syurga_

_2. Sedekah adalah sebaik2 amalan soleh dan sebaik2 sedekah ialah memberi makan_

_3. Pahala sedekah akan menaungi pemiliknya pada hari kiamat dan melepaskannya dari azab neraka_

_4. Sedekah dapat memadam kemurkaan Allah dan kepanasan kubur_

_5. Sedekah adalah sebaik2 hadiah buat si mati, yang paling bermanfaat untuknya di kubur dan yang ditambah oleh Allah akan rezeki (kerana bersedekah)_

_6. Sedekah adalah satu penyucian harta dan jiwa dpt menggandakan kebaikan._

_7. Sedekah adalah punca kegembiraan si pemberi dan punca wajahnya bercahaya di hari kiamat_

_8. Sedekah menjadi pengaman dari ketakutan pada hari huru hara besar dan hari yang tiada kesedihan kerana hilangnya sesuatu drpnya (hari kiamat)_

_9. Sedekah menjadi punca keampunan trhadap dosa dan penghapusan daripada kejahatan_

_10. Sebagai pembawa berita gembira tntang pengakhiran yg baik dan punca doa malaikat buatnya_

_11. Orang yg bersedekah adlah org yg terbaik di kalangan manusia._

_12. Pahala sedekah pula adalah utk semua yg berkongsi tentang sedekah itu (bukan hanya utk si pemberi)_

_13. Pemberi sedekah dijanjikan kebaikan yg banyak dan pahala yg besar_

_14. Org yg suka menginfaq adalah salah satu sifat orang yg bertaqwa._

_15. Dan sedekah menjadi punca lahirnya kasih sayang hamba Allah kepada si pemberi._

_16. Sedekah tanda dermawan dan salah satu tanda kemuliaan dan kemurahan hati_

_17. Bersedekah memustajabkan doa dan merungkaikan segala kesulitan._

_18. Bersedekah menolak bala dan menutup  70 kejahatan di dunia._

_19. Sedekah memanjangkan umur, menambah rezeki, menjadi punca rezeki dan kemenangan_

_20. Sedekah menjadi ubat, penawar dan penyembuh_

_21. Sedekah menghalang kebakaran, tenggelam akibat banjir dan kecurian_

_22. Pahala sedekah adalah tetap (tidak berbeza-beza) walaupun diberikan kepada haiwan ternakan atau burung2._

_*Dan sebaik2 sedekah skrg ini ialah menyebarkan msj ini dengan niat bersedekah*_

Peristiwa Israk dan Mikraj

[ PERISTIWA ISRAK & MIKRAJ ]

Sebelum peristiwa Israk & Mikraj berlaku kepada Nabi, terdapat pelbagai perkara sukar yang mendepani Nabi.

Dan untuk pengetahuan, Israk dan Mikraj berlaku sebelum Hijrah. Maksudnya Islam masih belum diterima, ditolak dan dihina.

Tahun 1-3 kenabian
kerasulan bermula, Nabi memulakan dakwah secara rahsia.

Tahun 4 kenabian
Dakwah secara terang-terangan, disini Nabi mula disakiti. Ruqayyah dan Ummu Kulthum diceraikan suami. Lalu Saidina Uthman mengahwini Ruqayyah.

Tahun 5 kenabian
Orang Islam terpaksa berhijrah ke Habsyah, Nabi berpisah dengan Ruqayyah kerana turut hijrah dengan Saidina Uthman

Tahun 6 kenabian
Penentangan terhadap Nabi semakin dasyat, beberapa Kali percubaan demi percubaan untuk membunuh Nabi.

Tahun 7 kenabian
Bani Hasyim dipulaukan kerana tidak mahu menyerahkan Nabi, mereka dipulaukan selama 3 tahun

Tahun 10 kenabian
Barulah pemulaun berakhir, namun 'tahun kesedihan' menyusul tatkala Abu Talib meninggal dan tiga hari selepasnya Khadijah pula yang pergi

Serangan terhadap Nabi semakin menjadi-jadi...

Dakwah Nabi ke Taif ditolak mentah-mentah, dihalau dengan balingan batu-batu bertubi-tubi sehingga berdarah Nabi.

kejamnya.

bahkan nabi dikejar sehingga ke luar kota dan mereka mentertawakan Nabi.

Selepas itu, Nabi berdakwah kepada 26 Kabilah Arab yang menunaikan haji dalam masa 10 hari, semuanya menolak dengan kasar.

Kini...Rasulullah berada dalam keadaan beban yang memuncak selepas penolakan demi penolakan, penderitaan yang ditanggung.

Allah menghadiahkan 'percutian' iaitu peristiwa Israk dan Mikraj kepada Nabi.

ISRAK
1. Jibril datang kerumah Nabi dan membawanya ke Masjidilharam
2. Sebelum perjalanan, Jibril bawa Nabi ke telaga Zamzam dibelah Dada Nabi untuk Kali kedua. Dicuci Hati nabi, kotoran zahir dan batin diisi dengan iman, yakin, hikmah serta ilmu.
3. Nabi dibawa menaiki Buraq. Tiba di Masjidil Aqsa.

MIKRAJ
1. Dari Baitul Maqdis naik ke langit
2. Jibril mengiringi Nabi naik ke langit. Di setiap tingkat, ada penjaga Dan nabi yang menyambut.
3. Langit 1, berjumpa Nabi Adam.
4. Langit 2, berjumpa Nabi yahya Dan Isa.
5. Langit 3, berjumpa Nabi Yusuf
6. Langit 4, berjumpa Nabi Idris
7. Langit 5, berjumpa Nabi Harun
8. Langit 6, berjumpa Nabi Musa
9. Langit 7, berjumpa Nabi Ibrahim.
10. Melawat Syurga dan Neraka.
11. Nabi dipelawa minum samada susu, khamar atau madu. Nabi pilih susu.
12. Naik ke sidratulmuntaha
13. Melawat BaitulMakmur, Kaabah para Malaikat
14. Naik bertemu Allah, jibril tidak mengiringi Nabi. Menerima perintah solat 50 waktu.
15. Jibril mengiringi turun, bertemu Nabi musa, dan menasihatkan Nabi agar mempertimbangkan waktu solat. Nabi turun-naik bertemu Allah untuk waktu solat.
16. Turun semula ke Masjidil Aqsa dan mengimami solat pada Nabi
17. Pulang semula ke Mekah.

Tahun 11 kenabian
Nabi berdakwah kepada Kabilah Arab, enam orang yathrib/madinah menerima dakwah. nabi hantar Mus'ab bin Umair ke yathrib sebagai dai.

Tahun 12 kenabian
Pada Musim haji: Baiatul Aqabah 1.
12 orang wakil

Zulhijjah : Muslim haji; Baiatul Aqabah 2.
73 lelaki dan 2 wanita bersumpah setia membela Nabi.

Tahun 13 kenabian
Bulan Safar Nabi memulakan HIJRAH

~ketika Hijrah usia Nabi 53 tahun...peristiwa ini perlu dilihat dengàn mata hati Dan kaitkan dengan diri kita. Agar kekuatan dalam pemikiran dapat diterjemahkañ dalam tindakan.

# kredit solusi isu68
#JOMAMALISLAM

5 jenis tanaman yang ditakuti jin dan iblis

*Semoga bermanfaat*

_5 jenis tanaman yang ditakuti jin dan iblis..boleh tanam di sekitar rumah…_

Tahukah Anda jika Allah sudah menciptakan beberapa jenis tanaman yang membantu kita dalam menghindar kejahatan ilmu sihir, ilmu Hitam, dan APA jua kejahatan lainnya. Lalu benarkah tanaman tersebut Ada kelebihan sebagai penghalang sihir dan ditakuti oleh Jin dan syaitan, berikut penjelasannya :

*Kurma Ajwa*

Buah ini sangat ditakuti syaitan dan Jin hal ini sebagaimana Dalam Sahih Al-Bukhari dan Sahih Muslim, diriwayatkan hadits dari Sahabat Sa’ad bin Abi Waqqash, dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam, bahawa baginda pernah bersabda:
“Barangsiapa mengunyah/makan tujuh butir kurma Ajwah pada pagi hari, maka pada hari itu ia tidak akan terkena racun maupun sihir” (HR Al-Bukhari no. 5769 dan Muslim no. 2047
Lalu apakah yang membuat Buah kurma Ajwa dapat mengubati ilmu sihir? Al-Hafiz Ibnu Hajar al Asqolani mengutip perkataan imam Al-Khotobi tentang keistimewaan kurma ajwah iaitu:
“Kurma ajwah bermanfaat untuk mencegah racun dan sihir disebabkan doa keberkahan dari Rasulullah SAW terhadap Kurma madinah bukan karena zat kurma itu sendiri” (Fathul bari syarah al-bukhari oleh Al Hafizh Ibnu Hajar Al-Asqolany X/239)

*Daun Bidara*

Pernakah anda mendengar tentang daun bidara, atau widara atau nama latin Ziziphus mauritiana adalah sejenis pohon kecil penghasil buah yang tumbuh di daerah kering atau gurun, bidara berasal dari kata sidrah yang ertinya pohon bidara.
Dalam hal ini sidrah atau bidara sangat berhubungan dengan perjalanan Isra Mikraj Nabi Muhammad SAW. Lalu mengapa daun bidara termasuk makanan yang dapat mengubati ilmu sihir?
Mengenai hal ini Ibnu katsir menafsirkan Surah Albaqaroh ayat 102 yang berkaitan fitnah syaitan terhadap nabi sulaiman, bahawa baginda menggunakan sihir bukan mukjizat dan meriwayatkan bahawa yang paling bermanfaat untuk menghilangkan pengaruh sihir adalah dengan menggunakan apa yang diturunkan Allah SWT kepada Rasulnya, dan memberitahu hal itu dengan membaca Al-Muawwidzatain iaitu dua surah pelindung (Al-falaq dan An Naas) serta ayat kursi karana ayat ayat ini dapat mengusir syaitan.

Lalu bagimana mengubati sihir dengan menggunakan daun bidara tersebut? Imam Al Qurtubi dari wahab yang mengatakan bahawa hendaklah diambil 7 helai daun bidara ditumbuk halus lalu dicampurkan air kemudian dibacakan ayat kursi lalu diminum kepada orang yang terkena sihir 3x teguk dan sisa airnya digunakan untuk mandi insya allah akan hilang kesan dari ilmu sihirnya dan diutamakan untuk membaca Al-Falaq, Annas serta ayat kursi karena ayat ayat tersebut dapat mengusr syaitan (tafsir ibnu katsir jilid 1 terjemahan singkat halaman 171)

*Minyak Zaitun*

Minyak zaitun adalah minyak yang keluar dari tanaman yang barokah, Sebagaimana Nabi bersabda:

“Makanlah minyak zaitun! Sesungguhnya ia diberkahi, berlauklah dengannya dan berminyaklah dengannya! Sesungguhnya ia keluar dari pohon yang diberkahi” (HR. Ahmad dan Tirmidzi, disahihkan oleh Syaijh Albani dalam silsilah no 379).
Dalam hadits ini menjelaskan bahawa minyak zaitun dapat digunakan untuk merawat bahagian tubuh yang diperlukan pada orang yang terkena sihir.

*Buluh Kuning*

Tanaman ini tidaklah seperti buluh besar lain pada umumnya, pohon ini memiliki batang pohon yang lebih kecil dan warnanya kuning. Biasanya digunakan untuk pagar diperkarangan rumah.
Pohon ini termasuk tanaman sukar diperolehi, namun berkat rahmat Allah tanaman ini mampu menjauhi dan mengusir syaitan dan santau. Bahkan buluh kuning juga dipercayai mampu mencegah niat jahat seseorang yang hendak mencuri atau merompak.

*Mawar Merah*

Selain menjadi simbol cinta, bunga ini ternyata mampu menjadi salah satu tumbuhan yang mampu menghalang santau dan sihir. Mawar secara khusus dikurniakan Allah memiliki khasiat memerangkap aura negatif yang dikirim ke rumah anda. Aura ini kemudian akan disalurkan oleh tanaman menuju tanah.

*Kaktus*

Tanaman yang biasa tumbuh di wilayah gurun ini, selain sangat mudah membiak dan tak memerlukan penjagaan yang rumit.? Kaktus juga memiliki kemampuan yang mirip dengan mawar. Tumbuhan berduri ini dapat menghindarkan serangan santau dan menarik aura rezeki.
Demikianlah pembahasan mengenai makanan yang dapat digunakan untuk menjauhi ilmu sihir. Hal ini semua bergantung kepada kita dalam memikirkannya dan memahaminya Dan wajib tetap memohon perlindungan dari Allah agar dijauhkan dari segala bahaya.

Wallahu A’lam bi sowab.

7 sunnah hebat

Very nicely written 😊
By *Ustaz Don Daniyal*
7 Sunnah Hebat

🌝 Dalam kehidupan sehari-hari ada kala kita mungkin telah melampaui batas. Imaginasi kotor, percakapan dan perbuatan yang tidak betul menjadikan kita selalunya semakin jauh dengan Allah SWT. Tetapi itulah kita manusia, tak lari dari kesilapan..dan mujurlah Allah selalu membuka pintu taubat kepada kita, agar dapat kita meneruskan perjalanan menuju akhirat dengan lebih berkat. Hendaknya kita sekurang-kurangnya selalu menjaga Tujuh Sunnah Nabi setiap hari. Ketujuh sunnah Nabi SAW itu adalah:

🌝 *Pertama*:
Tahajjud, kerana kemuliaan seorang mukmin terletak pada tahajjudnya. Pastinya doa mudah termakbul dan menjadikan kita semakin hampir dengan Allah.

🌝 *Kedua*:
Membaca Al-Qur’an sebelum terbit matahari, alangkah baiknya sebelum mata melihat dunia, sebaiknya mata membaca Al-Qur’an terlebih dahulu dengan penuh pemahaman. Paling tidak jika sesibuk manapun kita, bacalah ayat 3Qul, atau ayat qursi.

🌝 *Ketiga*:
Jangan tinggalkan masjid terutama di waktu subuh. Sebelum melangkah kemana pun langkahkan kaki ke mesjid, kerana masjid merupakan pusat keberkahan, bukan kerana panggilan muadzin tetapi panggilan Allah yang mencari orang beriman untuk memakmurkan masjid Allah.

🌝 *Keempat*:
Jaga solat dhuha, kerana kunci rezeki terletak pada solat dhuha. Yakinlah, kesan solat dhuha sangat dasyat dalam mendatangkan rezeki.

🌝 *Kelima*:
Jaga sedekah setiap hari. Allah menyukai orang yang suka bersedekah, dan malaikat Allah selalu mendoakan kepada orang yang bersedekah setiap hari. Percayalah, sedekah yang diberikan akan dibalas oleh Allah berlipat kali ganda.

🌝 *Keenam*:
Jaga wudhu' terus menerus kerana Allah menyayangi hamba yang berwu dhu'. Kata khalifah Ali bin Abu Thalib, “Orang yang selalu berwudhu' senantiasa ia akan merasa selalu solat walau ia sedang tidak solat, dan dijaga oleh malaikat dengan dua doa, ampuni dosa dan sayangi dia ya Allah”.

🌝 *Ketujuh*:
Amalkan istighfar setiap saat. Dengan istighfar masalah yang terjadi kerana dosa kita akan dijauhkan oleh Allah.

Andai kita mampu meluangkan masa seharian lamanya di WhatsApp, untuk sebarkan mesej ini tak sampai beberapa saat pun.. Maka sebarkanlah, moga menjadi saham buat kita di akhirat nanti..

بارك الله فيكم..

Andai ajal dalam tidur

ANDAI AJAL DALAM TIDUR

*EMPAT PERKARA SEBELUM TIDUR WALAU SESIBUK MANAPUN DENGAN TUGAS HARIAN.*

Rasulullah berpesan kepada siti Aisyah ra.

“ Ya, Aisyah! Jangan engkau tidur sebelum melakukan empat perkara yaitu:

1. Sebelum khatam al-Quran.
2. Sebelum menjadikan para nabi bersyafaat untukmu di hari kiamat.
3. Sebelum para muslimin meredhai engkau.
4. Sebelum engkau melaksanakan haji dan umrah".

Bertanya Siti Aisyah:

“Ya Rasulullah ! bagaimana aku dapat melaksanakan empat perkara seketika? “
Rasulullah tersenyum dan bersabda:

1. “Jika engkau akan tidur,bacalah surah al –Ikhlas tiga kali
Seakan-akan engkau telah meng-khatamkan Al-Quran
” Bismillaahirrahmaa nirrahiim,
‘Qul huallaahu ahad’ Allaah hussamad’
lam yalid walam yuulad’
walam yakul lahuu kufuwan ahad’ ( 3x ) “

2. "Bacalah shalawat untukku dan untuk para nabi sebelum aku" maka kami semua akan memberimu syafaat di hari kiamat
“ Bismillaahirrahmaa nirrrahiim, Allaahumma shallii ‘alaa saiyyidina Muhammad wa’alaa aalii saiyyidina Muhammad ( 3x ) “

3. “Beristighfarlah” untuk para mukminin maka mereka akan meredhai engkau
“ Astaghfirullaah hal 'adziim al lazhii laa ilaaha illaa huwal hayyul qayyuum wa atuubu ilaih ( 3x )

4. Dan perbanyaklah “bertasbih, bertahmid , bertahlil dan bertakbir” maka seakan-akan engkau telah melaksanakan ibadah haji dan umrah
“ Bismillaahirrahmaa nirrrahiim
Subhanallaah Walhamdulillaah Walaa ilaaha illallaah hu wallah hu akbar "
( 3x )

Sampaikanlah kepada orang lain,
maka ini akan menjadi sedekah jariah pada setiap orang yang anda kirimkan pesan ini, dan apabila kemudian dia mengamalkannya, maka kamu juga akan ikut mendapat ganjaran pahalanya insha Allah...

Aamiin ya Allah..

Ya Allah, ampunilah dosaku, dosa ibu bapa ku, keluarga ku,saudaraku dan setiap orang yang meng-klik Suka, share & berkomentar "aamiin" dan jangan Engkau cabut nyawa kami saat tubuh kami tak pantas berada di SurgaMu. Aamiin...
.
Sobat sekarang anda memiliki dua pilihan ,
1. Membiarkan sedikit pengetahuan ini hanya dibaca disini
2. Membagikan pengetahuan ini kesemua teman facebookmu , insyallah bermanfaat dan akan menjadi pahala bagimu. Aamiin..

Boleh di SHARE sebanyak mungkin!!

Perjalanan Akhirat Umat Nabi Muhammad SAW

*PERJALANAN AKHIRAT UMAT NABI MUHAMMAD SAW...*

Mak bapak kita yang melahir dan menjaga kita pun takkan mampu nak sayang kita macam mana Rasulullah SAW sayangkan kita....

Pasangan kita yang katanya nak sehidup semati pun takkan mampu saingi kasihsayang Rasullullah SAW kepada kita.

*Tau tak macamana sayangnya Rasulullah SAW kepada kita???*

Nanti di Padang Mahsyar, hari di mana semua orang sibuk uruskan diri sendiri, tak pedulikan orang lain.
Hari ketika seorang ayah lari dari anak.
Suami lari dari isterinya.
Anak lari dari ibubapanya.
Kawan lari dari kawannya.
Malah semua para Anbiya' pun tak pedulikan antara satu sama lain.

Hanya seorang saja yang sibuk kehulu kehilir mencari umatnya, iaitu Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW.

Dikatakan nanti di Padang Mahsyar, Rasulullah SAW sgt sibuk ke sana sini bertanya "Siapa kamu?"

"Umat Muhammad"

"Sini..sini.. kemari"
Rasulullah SAW kumpulkan semua umatnya, kemudian nanti Baginda akan sujud pada ALLAH dengan sujud yang sangat lama sehingga Allah berkata "Ya Muhammad. Bangkitlah dari sujudmu. Mintaklah, Aku akan beri".
.
Rasulullah SAW berkata "Ya ALLAH. Aku takkan bangkit dari sujud sehingga Kau beri apa yang aku minta".

ALLAH menjawab "Minta".

Rasullullah SAW "Ya ALLAH. Berikan aku kesempatan untuk bagi umatku minum. Mereka kehausan Ya ALLAH di bawah terik matahari".

Allah berkata "Ya Muhammad, Ini telaga Al-Kautsar. Berilah mereka minum".

Rasulullah SAW segera memberi minum kepada semua umatnya.
Sehinggakan Siti Fatimah Az-Zahra pernah berkata "Ya Rasulullah Ayahandaku, sekiranya nanti aku ingin bertemu denganMu, di mana harus aku jumpa"
.
Rasulullah SAW berpesan "Pergilah ke telaga Al-Kautsar. Aku sedang memberi minum pada umatku"

Dengan anaknya pun Baginda tak berjumpa, tapi Baginda nak jumpa dulu umatnya.
Sedangkan Rasulullah SAW dah dijamin ke syurga tapi dia tak mahu masuk selagi umatnya tak masuk.

Setelah memberi minum, Rasulullah SAW sujud lagi dengan sujud yang lama sambil menangis, sehingga ALLAH berkata "Ya Muhammad. Bangkitlah dari sujudmu. Mintaklah, Aku akan beri".
.
"Ya ALLAH, selamatkan umatku dari sirat"

ALLAH berkata "Tunggulah mereka di hujung sirat"

Rasulullah SAW menunggu di hujung sirat sambil menyebut "Allahumma salim salim. Allahumma salim salim (Ya ALLAH selamatkan, selamatkan)"

Yang banyak amal, lepas.
Ada juga yang jatuh ke dalam neraka.

Bila Rasulullah SAW tau ada umatnya masih ramai dalam neraka, Baginda sujud lagi sambil memohon "Ya ALLAH selamatkan umatku yang ada di dalam (neraka) sekiranya dia ada iman sekecil biji kurma"

Lalu ALLAH keluarkan umatnya.

Masih ada lagi ramai di dalam.
Rasulullah SAW sujud lagi ""Ya ALLAH selamatkan umatku yang ada di dalam (neraka) sekiranya dia ada iman sekecil biji jagung"

Lalu ALLAH keluarkan umatnya.

Masih ada lagi ramai di dalam.
Rasulullah SAW sujud lagi ""Ya ALLAH selamatkan umatku yang ada di dalam (neraka) sekiranya dia ada iman sekecil biji sawi"

Lalu ALLAH keluarkan umatnya.

Rasulullah SAW jemput semua masuk ke dalam syurga.
Tapi ada lagi dalam neraka.
Rasulullah SAW sujud lagi dengan sujud yang sangat lama.

ALLAH berkata "Apa lagi Muhammad. Bukan kah aku sudah menyelamatkan ramai umatmu?"

Rasulullah SAW sambil menangis berkata "Ya ALLAH. Demi kasih sayang yang Kau miliki. Selamatkanlah umatku yang tidak ada amal tapi mereka mengucapkan La Ilaha Ilaallah".

ALLAH perkenankan.

Rasulullah SAW berlari ke neraka dan berkata "Umatku, sebutlah La Ilaha Illallah. Aku akan selamatkan kamu".

Dasyatnya sayang Rasulullah SAW pada umatnya.
Dia hanya membukakan pintu syurga untuk umatnya sedangkan dia tak masuk lagi ke dalam.

Takkan ada sesiapa boleh sayang kita sedalam itu.
Bukan ibubapa. Bukan pasangan. Hanya Rasulullah.
Sedangkan Rasulullah SAW tak kenal kita. Dan kita berselawat pada dia pun malas.
Rasulullah SAW tak minta "Ya ALLAH selamatkan umatku yang berselawat banyak padaku".
Tak, dia tak mintak yang tu.
Yang tak ada amal pun dia selamatkan, yang penting itu umatnya.

Pernah Rasulullah SAW tanya kepada sahabat siapa yang paling ALLAH cintai, kemudian dijawab oleh para sahabat "Kami, sahabatmu yang dicintai ALLAH"
.
Rasulullah jawab "Kamu sahabat-sahabatku, sudah tentu ALLAH cintakan kamu. Tapi ada yang lebih ALLAH cintai. Mereka datang setelah kamu tiada. Mereka tidak pernah menyaksikan mukjizatku seperti kamu, tapi mereka beriman kepadaku. ALLAH mencintai mereka lebih dari kamu. Mereka adalah umatku. ALLAH sayangkan mereka kerana umatku adalah keluargaku".

Kita ni dianggap oleh Rasulullah saw sebagai keluarganya.
Padahal Rasulullah saw tau tak semua di kalangan kita setia pada dia.
Baginda rela seluruh hidupnya berdepan dengan kesusahan agar hidayah sampai kepada kita.
Tak ada siapa yang sanggup dihina, dicela, dilempar najis, habis harta agar dakwah dan hidayah yang ini sampai, melainkan Rasulullah SAW.

Lepas habis baca ni, berhenti sekejap dari buat apa-apa.
Selawat ke atas Nabi SAW.

😭🕋🕌🕋🕌🕋🕌😭
ISLAM bersaudara

Zikir untuk pelbagai penyakit

*ZIKIR UTK PELBAGAI PENYAKIT*

1. *DARAH TINGGI*
"Allahumma *Ya Salaam Ya Fattah Ya Khoofidh*
sembuhkan penyakit darah tinggi kami dan turunkan sukatan darah tinggi kami.
*Ya Salaam Ya Mukmin*
tenangkan jiwa kami agar tenang fikiran dan emosi kami dan sentiasa mengingatkan kami kpdMu agar jiwa kami mrasa tenang"

2. *KENCING MANIS*
"Allahumma *Ya Salaam Ya Fattah Ya Khoofidh*
sembuhkan kencing manis kami dan turunkan sukatan gula dlm darah kami.

*Ya Salaam*
tenangkan jiwa kami agar tenang fikiran dan emosi kami dan sentiasa mengingatkan kami kpdMu agar jiwa kami mrasa tenang"

3. *KOLESTROL*
"Allahumma *Ya Salaam Ya Fattah Ya Khoofidh*
sembuhkan penyakit kami dan turunkan sukatan kolestrol dlm darah kami.

*Ya Salaam Ya Mukmin*
tenangkan jiwa kami agar tenang fikiran dan emosi kami dan sentiasa  mengingatkan kami kpdMu agar jiwa kami merasa tenang"

4. *GASTRIK*
"Allahumma *Ya Salaam Ya Fattah Ya Bathin*
sembuhkan penyakit gastrik kami dan hilangkan toksid dlm tubuh kami.

*Ya Salaam Ya Mukmin*
tenangkan jiwa kami agar tenang fikiran dan emosi kami dan sentiasa mengingatkan kami kpdMu agar jiwa kami merasa tenang"

5. *GOUT*
"Allahumma *Ya Saalam Ya Fattah Ya Muqsith*
sembuhkan penyakit gout kami ini dan seimbangkan protein dan sihatkan sel2 darah dlm tubuh kami.

*Ya Salaam*
tenangkan jiwa kami agar tenang fikiran dan emosi kami dan sentiasa mengingatkan kami kpdMu agar jiwa kami merasa tenang"

6. *PENYAKIT THYROID*
"Allahumma *Ya Salaam Ya Fattah*
ssungguhnya penyembuhan itu adalah milikMu secara mutlak.

Kami hamba yg dhaif merintih kpdMu *Ya Sami' Ya Mujib* yg Maha Mdengar lagi Maha Mengabulkan agar Engkau sembuhkan sakit tyroid ini.

Kami yaqin Engkaulah mentakdirkan sakit ini *Ya Qodir Ya Muktadir* yg Maha Berkehendak lg Menentukan Takdir kerana Engkau ingin memasukkan kami ke syurgaMu. Kami redha atas setiap takdirMu.

*Ya Aziz Ya Qowiy Ya Matin*
kurniakan kami dan keluarganya hati yg kuat utk mengharungi ujianMu ini.

*Ya Sobur*
kurniakan kamk kesabaranMu.
Allahumma *Ya Salaam Ya Fattah*
kami mohon penyembuhan bg penyakit tyroid ini.

*Ya Quddus Ya Jalil*
bersihkan toksin2 yg ada dlm tubuhnya.
*Ya Mumit*
matikan kuman2 yg menjangkiti jasadnya.
*Ya Mu'id Ya Salaam*
kembalikan fungsi organ2 dlm tubuh kami yg telah rosak.

Sesungguhnya Engkaulah *Ya Malik* yg memiliki semua organ dan sistem tubuh kami.

*Ya Waaliy Ya Wakil Ya Baari'*
Engkau mampu menyembuhkan dan mengembalikan kesihatan kami kerana Engkau yg Maha Mengurus, Mentadbir dan Mengatur seluruh sistem tubuh kami.

Dengan kekuasaan *KUN FAYAKUN* Mu, Engkau hanya berkata jadi maka jadilah, Engkau hanya berkata sembuh, maka sembuhlah..

7. *STROK*

"Allahumma *Ya Rahman Ya Rahim*
kasihani kami Ya Allah, sesungguhnya sakit ini dtg dariMu sebagai takdirMu *Ya Qodir Ya Muktadir* buat kami agar kami ingat kpdMu dan menyebut2 namaMu. Kami redha atas takdirMu ini.

*Ya Salaam Ya Fattah*
hanya Engkau yg dpt menyembuhkan sakit ini.
*Ya Malik Ya Malikulmulk*
anggota tubuh ini milikMu, Engkau pinjamkan kpd kami seketika anggota tubuh untuk kami beribadat kpdMu.

*Ya Salaam Ya Mu'id*
kembalikanlah kesihatan buat kami utk kami terus beribadah kpdMu.

8. *SAKIT BELAKANG*
"Ya Allah *Ya Qodir Ya Muqtadir*
kami redha atas ujianMu ini.
Kami insaf, sekiranya Engkau *Ya Rahman Ya Rahim Ya Waduud* kasih kpd hambaMu, Engkau akan tarik hambaMu dekat kpdMu *Ya Roqib Ya Qoreeb*dgn peristiwa sakit dan pelbg ujian"

"Allahumma *Ya Aziz Ya Qowiy Ya Matin*
kurniakan kami jiwa dan jasad yg perkasa, kuat dan teguh utk beribadah dan berbakti.

*Ya Salaam*
sejahterakan roh dan jasad kami utk kami terus beribadah dan berbakti"

*Ya Waaliy Ya Wakil Ya Baari'*
Engkaulah yg mengurus, mentadbir dan mengatur sistem uratsaraf dan tulang kami, letakkan tulang dan urat saraf kami kembali kpd tempat asalnya *Ya Mu'id*.

*Ya Baathin*
hilangkan persangkaan buruk dlm otak kami, padamkan perkataan sakit dlm otak kami kerana Engkau tidak pernah menyakiti kami tetapi Engkau sedang menyuci roh kami agar roh ini sentiasa suci utk mengadapMu"

9. *BUANG ANGIN DLM BADAN*
"Allahumma *Ya Salaam Ya Fattah*
bukakanlah jln bg angin keluar dari badan kami.

Sekiranya ia berpunca dari toksid, bersihkan toksid dlm tubuh kami *Ya Quddus Ya Jalil*.

Sekiranya ia disebabkan olh urat2 yg bersimpul, *Ya Fattah* Engkau bukakanlah simpulan itu.

Sekiranya ia berpunca dari kegagalan fungsi organ2 dlm tubuh kami *Ya Salaam* Engkau sembuhkanlah kerosakan organ2 itu.
*Ya Mubdi' Ya Mu'id*
kembalikan ia seperti asal"

10. *PYAKIT ANGIN PASANG*
"Allahu Robbi *Ya Rahman Ya Rahim Ya Sami'*
Sesungguhnya Engkau Maha Pengasih dan Penyayang kpd kami hamba2Mu sejak kami dalam rahim ibu kami sehinggalah ke saat ini. Dengarilah doa dan rintihan kami ini.

Allahumma *Ya Fattah Ya Salaam* bukakanlah jalan penyembuhan bg penyakit angin pasang anak kami ....... seluas langitMu *Ya Wasi'*.

*Ya Khofidh* turunkanlah bengkak pada telur ....... anak kami,
*Ya Mu'id* kembalikanlah ia kepada keadaan asal dan
kekalkanlah ia *Ya Baaqi'* sebagaimana ciptaanMu yg azali.

Sesungguhnya semua itu mudah bagiMu semudah Engkau berfirman *KUN FAYAKUN*"

10. *UTK LAIN2 PENYAKIT*
"Allahumma *Ya Baari' Ya Hamid*
basahilah lidah kami utk sentiasa Memuji2Mu *Ya Hamid*"🌹