Pudding caramel tanpa telur tanpa kukus tanpa bakar

PUDDING CARAMEL TANPA TELUR Tanpa Kukus Tanpa Bakar saya izinkan utk share

Bahan-bahan:
* 3 sudu besar gula pasir (untuk dijadikan gula hangus)
* 1 peket agar-agar serbuk (10g)
* 4 cawan air
* 1 cawan gula pasir 
* 1/2 cawan susu pekat manis
* 1 tin susu cair
* 3 sudu besar tepung kastard
* 1 sudu kecil esen vanila

Cara-cara:
1. Taburkan gula pasir di dalam loyang. Masak hingga keperangan. Kemudian goyangkan loyang supaya gula hangus tadi sekata di sekeliling loyang. KETEPIKAN.

2. Kemudian, dalam bekas lain, masukkan susu cair, tepung kastad dan esen vanila. Kacau hingga tidak berketul.

3. masukkan pula agar-agar serbuk, air, susu pekat manis dan gula ke dalam campuran no. 2 tadi. Pastu masak ler atas dapur.

4. Kacau sehingga bahan-bahan masak dan mendidih, kemudian tuangkan ke dalam loyang gula hangus.

5. Bila dah sejuk sikit, masukkan ke dalam peti ais. Lebih kurang 2 - 3 jam....

6. Bila dah sejuk...letak dalam bekas secara terbalik...taraaaaa....gula hangus dah duk atass...cun jer.

SeLAMAT MencuBA...

kredit: mawar ali



Read More...

Burnt Cheesecake

Burnt Cheesecake

Masak dalam airfryer je ni guys !
Helok sempurna rupa cheese cake

Bahan-bahan :

A. Cream cheese 250g
B. Gula halus 1/2 cawan

C. Telur 3biji
D. Tepung gandum 2 sudu besar
E. Whiping cream 125ml

Cara membuat :

1) Blender semua bahan hingga lembut.
2) Masukkan dalam loyang 6” dan AF dgn suhu 180° selama 25 minit.
3) Dah siap, biarkan sejuk then masuk peti ais. Bila sejuk baru potong.

Selamat mencuba 

Perkongsian : Rizal KingRiz
kredit: sklicious






Read More...

Resepi Kek Pandan

Kek pandan air tgn anak bujang..

Resepi nya 😁😁

BAHAN2;
4 biji telur *
1 sudu besar ovellate *
4 sudu besar susu pekat *
1 cawan gula *(kalau taknak manis  sgt kurangkan gula) 
1 sudu bsar b.powder
2 cawan tpg gandum
1 kotak santan kara (200ml)

CARA2;
-Mix bahan yg brtnda * smpi btul² gebu..
-masukkn tpg gndum & b.powder yg telah d ayak.... gaul sebati... pki senduk je...
-masukkn santan & gaul smpi sebati.
-letak warna, perasa & corak ikut suka...
-bakar dgn suhu 160°c (ikut oven msing2) api atas bawah slma 45 minit atau sehingga masak. 

😍selamat mencuba😘





 
Read More...

Resepi Biskut Mazola

Resepi Biskut Mazola

Bahan2
Tepung gandum 1 kilo
Kacang tanah 300g
Gula 2 gelas
Minyak mazola / Minyak jagung 2 cwn ( xkisah brand apa)
Soda bikarbonat 1 sudu besar
Kuning telur + pewarna kuning

Cara2
1. Goreng kacang tanah tanpa minyak tggu sejuk buang kulit dan blend kering smpai hancur
2. Blend kering gula
3. Sekalikn tepung gandum + kacang + gula + soda bikarbonat dan gaul rata.
4. Masuk minyak mazola dan gaul smpai jd doh.
5. Tekap dgn acuan ( yg ni guna acuan tutup botol ja) dan sapu kuning telur.
6. Masuk oven bakar suhu 170°C msa lebih kurang 10 minit atau ikut jnis oven masing2.

Kredit : Wani Ramli‎


Read More...

Resepi cheesekut tiramisu

cheesekut tiramisu tanpa nescafe :

Bahan-bahan
• 250gm cream cheese tatura
• 1/2 cawan susu pekat • 1/4 cawan susu segar
• serbuk koko
• biskut marie perasa coffee
• susu segar utk celup biskut

Cara-cara
• satukan cream cheese , susu pekat dan susu segar. Blend sehingga sebati
• celup biskut dalam susu segar ( 2 3 saat terus angkat )
• kemudian lapiskan dengan cheese • setiap lapisan cheese tabur serbuk koko
• simpan dalam peti ais selama 1 atau 2 jam • siap * bekas lapik plastik dulu kalau nak potong kat luar.

Selamat mencuba !

kredit: nuhazkitchen





Jemput kawan join telegram @ResepiDuniaMasakan
Read More...

Resepi Apam susu gebu gebas

(Apam susu gebu gebas)

Bahan A..πŸ‘‡πŸ»

4 bji telur (Suhu bilik)
1 sudu kecil asen vanilla
1 sudu bsr ovalette (suhu bilik)
3 sudu susu pekat manis (suhu bilik)
1 cwn gula halus
*semua bhn kt ats ni mix smpai kembang dan putih (ringan)
*sapa xda mixer,nk guna blender pn boleh..✌🏻

Bahan B..πŸ‘‡πŸ»

Tepung gandum 2 cwn

Cara2nya..πŸ‘‡πŸ»

Dh siap blend semua bhn A kt ats tu,masukkn pula 2 cwn tpng gndum...gaul bg sebati...pastu asingkn dlm 3 ke 4 bks ltk warna beza2..jgn lupa sapu acuan dgn plnta dlu ya utk sng nk keluarkn dr acuan nanti..lps tu boleh la kukus selama 30 minit dgn api yg kuat dan pastikan air mendidih dahulu baru masukkn...ok,siap..!!slmt mencuba..😘

#utk elakkn apam bantat,pastikan tdg periuk kukus dibalut dgn kain dahulu..sbb klu air menitik apam akn jd bantat dan permukaan xcantik..mcm eyza xda lapik apa2 pn..sbb pengukus eyza xmenitik..😁

#Pastikan mixer atau blend selama mungkin ya...dlm 15 ke 20 minit pn dh ok..sbb apam susu ni,lg lama kita putar,lagi gebu..so sapa rajin..putar la lama2 yaa..😁

kredit: eyza liza








Read More...

Resepi puding oreo milo


RESEPI PUDING OREO MILO FY

Bahan-bahan:
1 bungkus agar-agar @ 25gram
6 cawan air
1 1/2 cawan gula pasir
1 tin susu cair
1 cawan serbuk Milo
1 bungkus Oreo 137gram
Cara-cara:
Panaskan agar-agar bersama air hingga agar-agar larut kemudian masukkan gula, kacau dan biarkan gula larut baru masukan susu cair hingga mendidih dan kacau sebati. Buang krim pada biskut Oreo dan hancurkan biskut. Acuan dibasahkan dengan air supaya puding mudah dikeluarkan.Tuang 3 cawan adunan putih ke dalam acuan berisi biskut. Gunakan garfu, kacau adunan agar-agar di dalam acuan supaya Oreo merata dan tidak mendap di bahagian bawah acuan. Ketepikan. Panaskan baki agar-agar susu tadi dan masukkan Milo, kacau sehingga Milo hancur dan sebati. Tapis dan tuang secara perlahan-lahan di atas agar-agar Oreo. Sejukkan. Siap!
Selamat mencuba 😍😍
Kredit: resepi ibu








Read More...

Resepi kuah kacang mudah dan ringkas

Kuah kacang nasi impit..

Kuah kacang simple
Blend
3 btg serai
2 inchi halia
2 biji bawang merah(besar)
Segenggam cili kering

Tumis sampai pecah minyak

Masukkan 2 sudu asam jawa adabi tanpa biji tu.. (masukkan sikit2.. takut masam sangat nnt)

Masukkan kacang 2 cawan.. kalau x pekat.. tambah lagi..

Masukkan gula melaka dan garam ikut suka hati..

Pecah minyak sekali lg..

Siapppppp

Nasi impit rebus sblm tido lg sng.. kuah kacang buat awl x apa.. makin lama panas kann makin sedap .

Ada suka masuk udang kering.. terpulang..

Kalau kuah pekat sangat masukkan air k..selamat mencuba

kredit: abdul razak abd rahim






Read More...

Resepi Asli Ikan Patin Masak tempoyak ala2 resepi mamasab bakery

Resepi Asli Ikan Patin Masak Tempoyak Temerloh, Pahang

Bahan-Bahan
1 ekor ikan patin
1 senduk tempoyak
1 ikat daun kesum
1 batang bunga kantan
7 – 15 biji cili api – nak pedas tambah ler
1 inci kunyit hidup
Air
Garam
Gula

Cara Memasak

- Masak Ikan Patin Ikut Resepi Asli Temerloh Ini, Lagi Pekat Kuah Tempoyak Lagi Sedap

- Korang nampak bahan-bahan tuh, pegi ambil blender, blender le dengan air. Yang hantu tempoyak tambahlah lagi tempoyaknya. Air ikut taste memasing suka pekat air sikit, suka cair letaklah lebih air. Yang suka pedas tambahlah cili sendiri.

- Dah siap blender, tuang ke dalam periuk. Campaklah sekali dengan daun kesum dan bunga kantan.

- Bila dah mendidih baru masukkan ikannya. Jangan lupa perasakan garam & gula. Cik Tie suka manis sikit. Tunggulah sampai masak. Mak jemah kat sebelah dah bau tempoyaknya, boleh la hantar kat jiran sebelah.

- Masak Ikan Patin Ikut Resepi Asli Temerloh Ini, Lagi Pekat Kuah Tempoyak Lagi Sedap. Memang ketagih hirup kuahnya.
.
Selamat mencuba uolss!

Kredit: Dapur LAZZ


Read More...

Resepi karipap Sardin Rangup sempena perintah kawalan pergerakan #pkp

Karipap Sardin Ranggup Jiran sebelah Mintak sikit Paling Virall🀀 #resepimudah

#RotiKaripapSardinRanggup
RESEPI..
Roti putih..x kira la jenama apa pon ya

BAHAN untuk inti..
Sardin tin..
Bawang besar..hiris dadu
Cabai kecik..hiris..
Cabai blend..
Skit garam..

CARAnya..
Tumis cabai blend sampai kering pastu tuang sardin..pecah2kan pastu boh bawang cabai kecik n garam..siap..boleh la kita klim roti dlm acuan karipap..yg tetera seperti ddalam gambar..masa nak klim tu keliling dia klu boleh sapu dgn tepung skit na..masa goreng nant x la tebukak..satu lg nak gtau ni..klu kita dah klim klu boleh cepat2 goreng na..sbb roti mudah masuk angin..nant dia keras..

BAHAN tuk bancuhan tepung..
3sb tepung beras..
3sb tepung jagung..
1sk baking..
Skit garam..
Air untuk bancuhan..
CARAnya..satukan semua bahan..bancuh dgn air..jgn telalu cair..dan jgn telalu pekat..bila dah siap boleh la kita goreng roti sardin kita ya akak2 semua..api jgn telalu kuat..

Kredit Resepi : masni bahari




Read More...

KARIPAP ROTI GARDENIA BERINTI SARDIN Mudah untuk disediakan

#covit19 #pkp #resepimudah

KARIPAP ROTI GARDENIA BERINTI SARDIN

-Terpulang Kepada Inti Masing2-
-Digoreng / Dimakan Begitu Saja-

-Roti gardenia (dicanai nipis)

Untuk Inti
-Sardin
-Daun sup
-Daun bawang
-Cili padi / cili besar
-Garam sikit
-Carrot
(Boleh ditambah dengan sayur kegemaran masing2)
(Campur semua dan dimasak(tak masak pun tape)(ikut masing)

-Dah Siap Semua ,,Boleh La Digoreng / Dimakan Begitu Sahaja .

#gune acuan karipap je !










Read More...
 
 photo cats_zpscdjdlx5h.jpg
COPYRIGHT 2018|www.keladionline.com