Cake Sepons Sos Oreng

T.kasih banyak2 resepi cake sos orange 🍊dari adik Chaiya jarune jadi dan sedap 😘

 🍊cake Sepons sos Oreng🍊cara saya🍊
 
🍊Resepi cake  🍊
Tepung cake.    270 g 
Baking powder 1 +1/2 dudu kecil 
baking soda baicabonet  1 sudu kecil 
Telur 3 biji 
cuka makan 1 sudu besar 
Air sirap Oreng sunquick 70 cc  (70 ml)
Minyak jagung  150 cc   (150ml)

Susu cair         100 cc   (100ml)
Gula.    150 g 
Cara 
*** tepung + bakking powder+ Bakking soda diayak letak tepi .
Gula+ air oreng sunquick + telur pukul sempai kembang . Cuka + susu  palan2 campur dengan telur yang pukul tadi gual rata Cumpur tepung yang letak tepi tadi  dan minyak jagong  pukul lagi 10 minit 
Tong dalam acuan atau cawan,  tuang aduan   agak 1/3 acuan  .
Saya kukus 25-30 minnit bakar pun boleh suhu 160/ 30 minnit  lepas kukus atau bakar  biar cake sejuk  umbil keluar acuan . 

 🍊Sos oreng 🍊

Air 300g
Air sirap oreng sunquick  60 g 
Gula. 120 g 
Tepung jagung 25 g 
Butter.  25 g 

Cara  🍊
*** air+ air oreng sungic + gula + tepung jagung gual rata masak api kecil sampai.pekat campur butter gual rata tutup api  ..
**** umbil sos tuang kat atas cake bagi kena sos oreng semua biji macam gambar tunggu  sos kering sekejap boleh masuk bekas simpan dalam peti sejuk  bila nak makan umbil keluar potong yer.. Siap  cake oreng 🍊🍊

Kredit Resepi : umi ct sha abdullah

1 comment:

  1. Waaaaa sedapnya tengok puding ni. Thank you share recipe. Dah lama gila tak masuk sini. Hai Keladi

    ReplyDelete